A sötét laborban világtól elzárt fejlesztések rémtörténetekbe valók

És nem csak azért, mert jól mutatnak a filmvásznon. Hanem azért is, mert a zárt közegben zajló, hónapokig vagy akár évekig tartó fejlesztési folyamatok épp azt veszik el egy egyébként ütőképes ötlettől, ami a fejlődéséhez kell: a valódi célközönség reakcióját.

Az utóbbi 10 évben lehangolóan sok olyan projektre láttunk rá – közvetetten pedig még többre –, amikor az ötlet fejlesztése a külvilágtól elzártan zajlott. Hónapokig, néha évekig. Anélkül, hogy egyszer is a potenciális ügyfelek elé került volna. Amikor pedig eléjük került, sokszor az alapkérdésekre sem volt egyértelmű válasz:

„Kinek és miben fog segíteni az elkészült termék vagy szolgáltatás?”

Így terméket fejleszteni olyan, mintha torpedóznánk az ügyfél igényeivel. És bíznánk abban, hogy a következő tippünk már talál.

Pedig az ilyen termékek nagyon ritkán sikeresek. 

És ezen a ponton sokaknak eszébe jut egy ismerőse története, aki csak belevágott és bejött neki. 

„A vállalkozást érezni kell és kockáztatni.” – mondják. 

„Hát a Béla is így csinálta és bejött.” 

Igen. Egyszer.

Nem a siker a kérdés, hanem hogy meg tudjuk-e ismételni?

A visszajelzések nélkül fejlesztett ötletek rendre korszakalkotónak tűnnek. Mert véleménybuborékban fejlődnek. Emiatt a fejlesztőcsapat nem kapja meg azokat az inputokat, amelyek a jó ötletből ellenállhatatlan értékajánlatot kreálnának. Ezért a valóság próbáját a legtöbbször már nem állják ki.

Nyerni kétféleképpen lehet:

  • megérzésből, erős tippekkel;
  • konkrét stratégiával, tudatosan.

A győztesnek mindegy, hogyan nyer. A vesztesnek viszont nem mindegy, hogyan nem. Mert ha tipp alapján veszít, egy lépéssel sem került közelebb a sikerhez.

Aki egyetlen jó megérzésre akar céget építeni, akár lottózhat is. Aki biztos üzleti lábakra akarja állítani az ötletét, annak a potenciális vásárlók által validált stratégia mentén kell fejlesztenie.

Ne érts félre: mindkét módszerrel nyerhetsz. Viszont a szisztematikus, mérhető és tudatos stratégia drasztikusan megnöveli az esélyeidet.

Az üzletimodell-innováció, távolról nézve, az agilitás alkalmazása a teljes ügyfélfejlesztésre. A termékötlettől a termékfejlesztésen át, a sikeres értékesítésig. A módszertan ráadásul, bár nem egyszerű, de szinte bárki által lépésről lépésre végrehajtható.

Mi az Innovation Design pontosan?

(Részletes terv az ötlettől a skálázható termékig, szolgáltatásig)

Az Innovation Design az, ami az ötlet vagy a kiszemelt célpiac gondolata és a growth hacking között helyezkedik el. 

Growth hackinggel akkor érdemes a terméked eredményét skálázni, ha az már üzletileg releváns és bizonyított egy elegendően nagy, de még összességében kis piaci méretben.

Az Innovatin Design helye a termékfejlesztési folyamatban
Az Innovatin Design helye a termékfejlesztési folyamatban

Ha most ránagyítunk az Innovation Design szakaszra, akkor azt találjuk, hogy a termékfejlesztés kezdeti szakaszával foglalkozni természetes nem vadi új  terület. Több egymás mellett futó az agilitást fő elveit képviselő specifikus módszertan létezik, ami kezeli ezt a termékfejlesztési szakaszt.

Ezek a teljesség igéyne nélkül:
  • Üzleti modell canvas (Osterwalder, Strategyzer, Harvard)
  • Lean Canvas
  • Customer development
  • 3 lenses of innovation
  • Design Thinking
  • Lean Startup
  • Blue Ocean - Red Ocean
  • JTBD - Jobs to be Done

Biztosan találkoztál már ezek valamelyikével. Ahogyan a legtöbb kkv is. A stratégia részeként azonban roppant kevesen használják. Mintha vennénk egy új futócipőt vagy egy súlykészletet, majd egyszer-egyszer rávennénk magunkat a mozgásra. Mindennemű következetességet és szisztémát nélkülözve. Ez azonban csak a lelkiismeretünknek segít, a testünknek nem.

Az ötleteink fejlesztése hasonló, mint a testünké. Ha félévente 5 alkalommal lemegyünk az edzőterembe, majd fél évig ismét kihagyjuk, a lényeg marad ki. a folytonosság. A gondolkodásmód átalakítása. A kis lépésekben történő folyamatos tanulás és fejlődés.

Az üzletimodell-innováció tehát az üzleti edzésterved. Segít, hogy a fejlesztőcsapat mindig a megfelelő gyakorlatot végezze. Megmutatja, hogyan mérhetőek az edzések eredményei, és ezekre alapozza a következő feladatokat. Így a folyamatos fejlődést is segíti és a munkát is hatékonyabbá teszi. Ráadásul az edzésterv és a végcél is kristálytiszta lesz a teljes csapat számára.

Nem tudunk eredményeket elérni sem a sportban, sem az üzleti életben, ha egyszerre 5 különböző módszertannal dolgozunk. Ugyanígy a céges termékfejlesztés is eredménytelen köröket fut, ha nem választunk ki egy konkrét tervet, ami célba visz.

Nézzük meg hogyan viszonyulnak ezek a céges edzéstervek egymáshoz:

A Zuzz lesz az üzleti személyi edződ

Rockynak is volt edzője, ahogyan Luke Skywalker sem győzhetett volna Yoda nélkül. Sőt, Cristiano Ronaldót és Lionel Messit sem tartanánk a világ legjobbjainak, ha a kiváló tehetségüket nem pallérozta volna néhány remek edző. De Kaszparov sem egyedül lett sakknagymester, és Lev Alburt sem – akihez egyébként a fél Wall Street jár oktatásra, 150-300 dolláros óradíjért.

Hogy biztosan ne vessz el a módszertanok útvesztőjében. Hogy ne akadályozzon a fejlesztésben a párhuzamos edzéstervek csapdája, készítettünk egy kvízt, ami segít felmérni, hol tart a projekted, és ez mit jelent pontosan az egyik vagy másik framework oldalán.

Ellenőrizd, hol tartasz jelenleg, és tervezd meg ez alapján a következő lépést.
(A kitöltés kb 15 percet vesz igénybe és külső partnereknek nem adjuk ki, de statisztika és későbbi kutatás céljából a válaszokat megőrizzük.)

Kitöltöm a kérdéssort

Biztos, hogy működik?

Igen. De nem mindenkinek, és nem akárhogyan. 

Nem akarjuk úgy beállítani az Innovation Designt, mintha az egy minden kockázatot kiszűrő üzletfejlesztési csodaszer lenne. Az Innovation Design (Értékesítés fókuszú innováció) abban erős, hogy bármelyik innovációs csapat számára alkalmazható. Ez egy évtizedek alatt kidolgozott, általunk is többszörösen kipróbált, átlátható, lépésről lépésre lebontott módszertan. Ezt akarjuk megosztani veled, annak minden szükséges eszközével és használati útmutatójával.

Gyakorlatilag végigvezetünk az ötlettől a skálázható termékig vagy szolgáltatásig. Egészen a growth hacking kapujába. Mindezt korábban már bizonyított ötletek és példák mentén, amelyeket ingyenesen érsz el a weboldalunkon. Ha pedig elakadsz, szívesen segítünk, ha küldesz egy e-mailt a hello@zuzz.hu címre.

  1. Megvizsgáljuk, hogy
  2. Elemezzük, hogy a vásárlói élmény, mely pontokon veszít az erejéből
    1. Gyakori estek
      1. Kevés érdeklődő: Ha már van érdeklődő, akkor jó eséllyel ügyfél is lesz, de a kevés pontenciális ügyfél miatt, akadozik vagy alul teljesít a szolgáltatás
      2. Az étékesítés nem tudja "hozni a számokat".
      3. Újabb és újabb ötletek kerülnek elő, hogy mit érdemes beletenni a temékbe, miközben a termék folyamatosan veszteséges
  3. A feltárt hibák javítására a teljes termékfejlesztési csapat részvételével egy megoldási csaomagot készítünk (egy hipotézis lista, ami még tesztelésre vár)
  4. A legjobb eredménnyel kecsegtető hipotéziseket azonnal a célpiac elé visszük tesztelések formájában. Nem fejlesztünk terméket, nem csinálunk 3 éves üzleti tervet a szobában ülve, hanem azonnal bevonjuk a kiszemelt célcsoportot. Ennek rengeteg formája lehet, amit mindig az adott szituációra szabunk. A tesztek általában 1-3 hét alatt eredményt hoznak.
  5. A tesztek eredménye alapján, eldöntjük, hogy a vizsgált funkciót van-e értelme betenni a termékbe, vagy elvetjük, esetleg tovább pontosítjuk
  6. Visszatérés a 2. pontra
Üres fül. Tartalom hozzáadásához szerkeszd az oldalt.